Global uppvärmning eller ny istid?

Ändå sen man började höra om global uppvärmning pga människans koldioxidutsläpp så har jag hoppats att detta inte är sant. Jag är nämligen inte beredd att flyga mindre, köra bil mindre, etc. I några år så verkade det som att "alla forskare var överens" om att teorin var sann och att denna uppvärmning skulle leda till katastrof. Men för ungefär ett år sen så läste jag en artikel som ifrågasatte hela teorin. Sen dess har jag läst rätt många, liknande artiklar. Det jag kommer ihåg är:

- Det har inte varit nån uppvärmning sen 1998.
- De historiska siffror som använts till diagram över uppvärmning sen långt tillbaka går inte att lita på.
- Naturliga variationer i klimatet har alltid funnits.
- Vikingarna odlade vindruvor på Grönland!

Nu vill jag inte säga att global uppvärmning är helt och hållet båg. Jag gillar nämligen inte när folk läser några artiklar och sen tror sig VETA hur saker och ting ligger till. Men... förhoppningsvis är det inte så farligt och vi kan fortsätta att flyga och köra bil!


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag är knappast heller någon expert men problemet nu är väl att halterna av växthusgaser ökar snabbare och att det är uppenbart att det är på grund av mänskliga aktiviteter. De gamla svängningarna och höga halterna har varit naturliga. Men jag vet inte riktigt heller.

2010-01-13 @ 12:11:59
Postat av: Emma

Kunde inte låta bli att göra en egen blogg hehe.

2010-01-13 @ 13:05:26
URL: http://inmythirties.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0