De & Dem

Jag sprang på en blogg igår med ett inlägg om att bloggerskan i fråga var ledsen över att folk klagade över att hon inte kan skriva de och dem korrekt. Detta är lite av ett favorithatobjekt för en språklig pedant som jag! Det är många som har svårt med just detta har jag märkt. Problemet är att man säger ju inte de eller dem i talspråk, man säger alltid bara "dom" när man talar, så därför blir det svårt att veta vilket det ska vara när man skriver. Jag läste en gång en bok om språk, där stod det att språk utvecklas ständigt och det som människor förr i tiden tyckte var fel har idag blivit rätt. Tex skriver vi ju inte "hvad hafva barnen gjort?" längre. Så jag tror att i ganska snar framtid kommer vi att skriva "dom" och det kommer att anses korrekt.
Ett trick om man nu vill skriva de & dem är att tänka på engelska. Om det ska vara "they" på engelska ska det vara "de" på svenska, och om det ska vara "them" på engelska ska det vara "dem". De är subjektiv, dem är objektiv. Eller nåt...
"De gick ut på krogen, sen blev dem utslängda?" Nej det är faktiskt fel. Hu! Det ska vara sen blev de utslängda eftersom de är subjektiv = de blev... fast vi har omvänd ordföljd i svenskan (they got thrown out). Men "De gick på krogen och vakten slängde ut dem" är korrekt eftersom vakten är subjekt och dem är objekt.
Gäsp säger ni... Ok nog om detta! Är det nån mer än jag som stör sig på sånt här? Sen måste jag säga att jag tycker att många, även unga, har ett väldigt bra och levande språk, det är kul att läsa!


Kommentarer
Postat av: CC

Haha... ja som du vet är jag bra på att skriva men de o dem har jag aldrig lyckats lära mig!!! Tipset om att tänka på eng var SKITBRA, för eng är ju mkt lättare tycker jag. Jag kan ju inget om grammatik varken sv eller eng, men lyckas ändå pricka rätt i 99% pga av min känsla för språk.

Sedan är det ju såklart så att jag o säkert många bloggare dels inte korrekturläser sin text o man blandar in talspråk för att en blogg är ju mer tal än skrivande (tycker jag iaf). Så jag använder glatt ord som: suger fett, fetbort o div eng uttryck :)

2009-12-19 @ 12:57:35
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja! Jag stör mig också på det! Under min utbildning lärde vi oss ett enkelt knep.



Man tänker "vi" och "oss". Är man osäker på om man ska skriva de eller dem BYTER MAN UT ordet och provar vilket av "vi" och "oss" passar bäst.



Passar "vi" bäst tänker man vi= två bokstäver, de= två bokstäver. Alltså passar "de" i meningen. Och "oss" och "dem" har tre bokstäver, funkar likadant.



Svårt att förklara- enkelt att göra.

2009-12-21 @ 17:29:38
URL: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0