Tantrums & Terrible 2s

Ursäkta de engelska uttrycken ovan men jag tycker de är så bra! Vad säger man på svenska, vredesutbrott och trotsåldern? Hur som helst så tror jag ungen har börjat med dessa. Tex igår kväll. Hon satt i soffan och åt en ostmacka som var skuren i bitar. Fast hon åt bara osten. Hon gav små brödbitar utan ost till mig som jag lade tillbaka på tallriken. Efter ett tag blev jag trött på det och sa "lägg dem själv på tallriken" när hon hade sin lilla arm med en mackbit utsträckt mot mig. Då blev hon plötsligt vansinnig och började skrika "NEJ NEJ NEJ!" och slå och sparka omkring sig. Hon grät och skrek ilsket i flera minuter. Ibland när sånt här händer försöker jag trösta och/eller distrahera henne, men ibland bara låter jag henne vara och kan inte låta bli att skratta lite i smyg. Sen går det över efter ett tag.
Är det här normalt beteende? Hon är 1 år och 9 månader.

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Jag känner vuxna med liknande beteende, ha ha.. Hoppas att det går över snart.

2010-02-03 @ 13:35:48
Postat av: Emma

Det är nog rätt normalt, har sett andra ungar få sådana psykbryt. T ex fick Sebbe det för att han inte fick dänga sitt godishalsband på soffbordet så att det gick sönder och det flög godisbitar överallt. Hehe. :)

2010-02-03 @ 19:46:02
URL: http://inmythirties.blogg.se/
Postat av: CC

Tycker man ser det dagligen, ungar som får utbrott i mataffären etc...huuu

När jag var i hennes ålder kletade jag in hela mitt rum, säng, mig etc allt med banan för jag blev sur :P tror förresten att jag var mindre...

2010-02-03 @ 20:58:55
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Postat av: Beatrice

När jag var ett par år äldre, så tryckte jag min mjukglass över hela ryggen på min pappas mockarock. :/

2010-02-04 @ 02:02:46
Postat av: Åsa

hehe, det verkar som att tvåårstrotsen har satt igång. Elsa är ju lite yngre men vi får lite försmak då och då. Tex kan hon skrika NEEEEEEEEEJ och bli sååå arg om man råkar erbjuda henne något hon inte vill ha.

2010-02-05 @ 18:01:48
URL: http://asonet.blogg.se/
Postat av: Maria

Eh ja, Det är normalt beteende. Och det värsta är att ju äldre de blir desto svårare att distrahera och desto längre tid innan de lugnar sig. Linus får inte såna bryt så värst ofta som väl är men när det är så är det jobbigt. Man får försöka ha lite humor.

Beatrice: det med mjukglassen var ju för bra, tror nog han förtjänade det. :-)

2010-02-05 @ 19:54:44
Postat av: Peter W

Japp, låter helt normalt. Humor är som sagt bra. Och nattsömn, så man orkar använda humorn...

2010-02-09 @ 10:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0