Chavs

Känner man till ordet "chav" i Sverige? Antagligen inte, det är nog ett engelskt fenomen. Från Wikipedia:

Chav is a term applied to certain young people in the United Kingdom. The typical chav is an aggressive teenager, typically unemployed or of working class background, who repeatedly engages in anti-social behaviour, such as street drinking, drug abuse and rowdiness. Chavs stereotypically wear tracksuits and hoodies made by name brands such as Nike, Reebok and Adidas.

Vi har jättemånga chavs här i vår lilla stad. De brukar "hänga" ute i gäng och se mer eller mindre hotfulla ut. Ofta röker de cigg och/eller dricker billiga ölburkar och så har en del av dem läskiga hundar som har halsband med nitar på. De pratar sluddrigt med varann så att man knappt förstår vad de säger, inte precis Oxford-engelska. Det finns tjejer också men mest killar. Tjejerna har träningskläder, strama hästsvansar, stora örhängen och färgglatt smink. Jag är inte rädd för dem men jag tycker de är unkna och skulle vilja bo nånstans där det inte finns så många chavs! Det verkar finnas mer i småstäder, inte så mycket i London, där verkar ungdomar vara lite mer civiliserade och coola.

Här är en bild jag hittade på nätet, vågar inte ta bilder själv ute på gatorna!


Kommentarer
Postat av: Kristina

Är Vicky i Little Britain exempel på detta? Förstår att du verkligen vill flytta nu. Hoppas att allt är bra med magen!

2010-02-04 @ 14:08:24
Postat av: CC

Äckliga ungdomsgäng kallar jag dem... el blattegäng (vilket de oftast är här). Hu... finns överallt, även här. Dock är de väl inte lika farliga här som i LA t.e.x

2010-02-04 @ 18:11:57
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Postat av: Nettan

Finns i Basel med,men inte s amanga o sa farliga, de fletsa är "kepsturkar". De som fragar om man har "eld" ranar en sen ... Fast inte de vi mötte de sa eh de sag stora o arga ut o gick ;) ... I Nice sa en likadan nej vi tar en annan den här kommer ge mig pa käften. Typ kan se arg o farli ut jag med. Men är de för manga hjälper det föga ...beware o huka typ urk...

2010-02-05 @ 23:44:07
Postat av: Emma

Förr sa man väl "kickers" men nu skulle jag nog mest kalla dem.. white trash eller luffare. Haha. :)

2010-02-10 @ 18:51:09
URL: http://inmythirties.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0